KİŞİLİK YAPISI, HASTALIK VE KİŞİLİK BOZUKLUĞU

Kişilik yapısı, sınırları olan ve tanımlanabilen bir ruhsal birimdir. Kişiye özgü altbenlik-benlik-üstbenlik yapılanması, kişiye özgü çatışmalar ve savunmalar, kişiye özgü ilişki kurma biçimlerinden oluşur. Benliğin örgütlenme yetisi kazanması kişilğe bir bütünlük, süreklilik ve tutarlılık katar. Böyle kişilik yapıları depresif, obsesif, histerik olarak tanımlansalar bile eğer ilişkileri ve işlevsellikleri bozulmuyor ise bir hastalık ya da kişilik bozukluğu tanısı almazlar.

Benliğin güçsüz olduğu durumlarda örgütlenememe durumları da kişiye kendine özgü bir örgütsüzlük hali verir. Psikanalistler bu tür örgütsüzlükleri tanımlayabilmişlerdir. Örgütsüzlük hali her halükarda ilişkileri ve işlevselliği olumsuz etkiler. Genellikle bir kişilik bozukluğu olarak tanımlanır ve sınırda kişilik yapılanması çatısı altında toplanırlar. Kişilik yapısındaki örgütsüzlük, üçlü kişilik yapılanmasındaki sorunlar, ilkel savunma mekanizmalarının varlığı, ilişkilerdeki tutarsızlık veya süreksizlik, kimlik sorunları, zaman zaman gerçeği değerlendirme yetisinin bozulması sınırda kişilik yapılanmasının ana ögeleridir.

Benliğin görece daha iyi düzeyde olduğu nevrotik yapılarda üstbenliğin yargılayıcılığı, benliğin çatışmalara çözüm bulamayışı, altbenliğin doyuralamayışı süreklilik kazandığında nevroz ya da nevrotik kişilik bozukluğu ortaya çıkar. Sorunlar kısa süreli ile hastalık, uzun süreli ise kişilik bozukluğu tanısı alır. Bu hastalarda kişinin iç dünyasındaki uyumsuzlukları ve çatışmaları düzeltmek, üstbenliği yumuşatmak ve gerçekçi idealler kazandırmak ile hastalık ya da kişilik bozukluğu onarılır.

Hastalık daha kısa, kişi bozukulukları daha uzun sürede tedavi edilir. Depresif kişilik yapılanması depresif kişilik bozukluğu ve depresyon, obsesif kişilik yapısı obsesif kişilik bozukluğu ve obsesif kompulsif bozukluk, histerik kişilik yapılanması histerik kişilik bozukluğu ve konversiyon bozukluğu için yatkınlık yaratır.