MAPROTİLİN

• Kokain yoksunluğu

Gebelikte Risk: B

• Maprotiline aşırı duyarlılık
  • Miyokard infarktüsünün akut düzelme evresindeki hastalar

Uyarılar ve Önlemler

Sedasyona yol açabilir, bu da zihinsel uyanıklık gerektiren işlerin yapılmasını zorlaştırır (iş makinaları ya da araba kullanmak gibi). Diğer MSS depresanları ve alkol ile birlikte kullanıldığında sedatif etkilerinde artma olur. Diğer antidepresanlara göre neden olduğu sedasyonun derecesi yüksektir.

Bazı hastalarda psikozu kötüleştirebilir ya da bipolar bozukluğu oian hastalarda mani ya da hipomaniye geçişe zemin hazırlayabilir.

Elektrokonvülsif tedavinin olası risklerini artırabilir.

Uzun süreli olarak yüksek dozlarda ilaç alan hastalarda tedavi birden bırakılmamalıdır.

Ortostatik hipotansiyona neden olabilir; diğer antidepresanlara göre böyle bir sorunun ortaya çıkma olasılığı orta derecededir. Hipotansiyon ortaya çıkma olasılığı olan hastalarda ya da gelip geçici hipotansif dönemlerin zor katlanılacağı hastalarda (kardiyovasküler hastalık ya da serebrovasküler hastalık) dikkatli kullanılmalıdır.

Üriner retansiyonu olan, benign prostat hiperplazisi olan, dar açılı glokomu olan, yoğun ağız kuruluğu olan, görme sorunları olan, süreğen konstipasyonu olan ya da bağırsak obstrüksiyonu öyküsü olan hastalarda dikkatli kullanılmalıdır.

İntihar olasılığı olan depresyondaki hastalarda dikkatli kullanılmalıdır.

Kardiyovasküler hastalık öyküsü olan (bunlar arasında geçirilmiş miyokard infarktüsü, inme, taşikardi ya da iletim bozuklukları vardır) hastalarda dikkatli kullanılmalıdır. Bu ilaçla iletim bozuklukları olasılığı, diğer antidepresanlara göre orta derecededir.

Daha önceden bir konvülsiyon bozukluğu olan hastalarda ya da beyin hasarı, alkolizm gibi konvülsiyonlara yatkınlaştıran bir durumu olan hastalarda ya da konvülsiyon eşiğini düşüren diğer ilaçlarla birlikte kullanırken dikkatli olunmalıdır.

Hipertiroid hastalarda ya da tiroid süplemanları kullanan hastalarda dikkatli kullanılmalıdır.

Karaciğer ya da böbrek işlev bozukluğu olan hastalarda ve yaşlı hastalarda dikkatli kullanılmalıdır.

Yan Etkileri:

>% 10 sıklıkla karşılaşılanlar:

• Uyuşukluk hali
  • Ağız kuruluğu

%1 -10 sıklıkla karşılaşılanlar:

• İnsomnia, sinirlilik, anksiyete, ajitasyon, baş dönmesi, yorgunluk, baş ağrısı
  • Konstipasyon, bulantı
  • Görme bulanıklığı
  • Tremor, kaslarda güçsüzlük

6-14 yaşları arasındaki çocuklar:

Depresyon/anksiyete: 10 mg/gün; en yüksek günlük doz olan 75 mg'a çıkılabilir

Erişkinler: Depresyon/anksiyete: 75 mg/gün ile başlanır, 2 haftada bir 25 mg artırılarak 150-225 mg/gün'e çıkılır; bölünmüş 3 dozda verilebileceği gibi günlük tek doz olarak da verilebilir

Yaslılar: Depresyon/anksivete: Başlangıçta: yatarken 25 mg, yatarak tedavi gören hastalarda 3 günde bir, ayakta tedavi gören hastalarda haftada bir 25 mg artırılır; olağan sürdürüm dozu: 50-75 mg/gün'dür, yanıt vermeyen hastalarda daha yüksek dozlara gereksinilebilir

İzlenecek Parametreler

Ortostatik kan basıncı ölçümleri; tremor, vücutta, boyunda, bukkal bölgede ya da ekstremitelerde olağandışı hareketler;

ilacın verildiği hedef belirtiler yakından izlenmelidir;

karaciğer fonksiyon testleri izlenmelidir (özellikle grip benzeri semptomlarla birlikte ateş görülürse)

UYUŞUKLUK HALINE YA DA HUZURSUZLUĞA YOL AÇABILIR, ALKOLDEN KAÇININIZ;

GÜNEŞTE KALMAKTAN KAÇININIZ;

YILDA BIR GÖZ MUAYENESI YAPTIRINIZ.